Voorbereiding bedrijfsverkoop: voorvallen


Het verkopen van een bedrijf is een grote stap, die ondernemers vaak slechts eenmaal in hun leven doen. In de eerste plaats wensen zij een zo hoog mogelijke opbrengst, maar ook emoties spelen een grote rol: het voortbestaan van de onderneming en de zorg voor het personeel. Bovendien zal de ondernemer in alle gevallen geleidelijk aan en ruim van tevoren afscheid moeten nemen van het eigen levenswerk. Uiteraard is dit moeilijk, confronterend soms, zeker als u zich herkent in de hieronder geschetste ‘voorvallen’. Menvestment staat u echter graag kritisch, maar constructief terzijde.

Voorval 1: Ik ben de directeur!

verkoop

Voorval 2: Ken je koper!

verkoop

Voorval 3: Wat (ver)koop ik?

pmed-scan

Voorval 4: Vergeet uw medewerkers niet!

The Internet Business Score Card

Voorval 5: Risico’s vermijden

Trainingen

Ik ben de directeur!

Mevrouw H is ondernemer in hart en nieren. Zij runt een groothandel en heeft 80 medewerkers in dienst. Een prachtig bloeiend bedrijf. H is een echte directrice en neemt alle beslissingen zelf. Haar managementteam heeft weinig in te brengen.
Toen H haar bedrijf wilde verkopen, werkte die dominante positie tegen haar. Geïnteresseerde koper W wees H erop dat de hele goodwill van het bedrijf in de directrice zelf zit. Bovendien zou het bedrijf stuurloos achterblijven na H’s vertrek. Pas tijdens de onderhandelingen besefte H zich haar zwakke verkooppositie.
Juist in dit soort situaties is het van belang om tijdig met de verkoopvoorbereiding te beginnen. Volgens de Menvestment-methode ‘niet uitkleden, maar aankleden’ zou de dominante positie van H in drie jaar tijd sterk zijn teruggebracht en zou het managementteam zelfstandiger zijn gemaakt. Nu heeft H zichzelf moeten verkopen in plaats van haar bedrijf. Maar persoonlijke goodwill brengt nauwelijks iets op. Bedrijfsgoodwill des te meer.

top

Ken je koper!

Een bevriende accountant vertelde ons het volgende verhaal.
Een prachtige handelsonderneming uit Eindhoven handelt in zomerartikelen. Door familieomstandigheden doet directeur-eigenaar Z, 57 jaar, zijn echtgenote in januari de belofte om zijn bedrijf nog vóór de zomervakantie te verkopen. De accountant van Z wordt ingeschakeld. Na twee maanden blijken er drie gegadigden te zijn. Met de eerste gegadigde wordt ruim vier maanden onderhandeld. De gesprekken verlopen echter stroef. Gegadigde 1 wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en kraakt Z’s bedrijf daarom tot op de grond af. Z had onvoldoende bedrijfsinformatie verzameld om de potentiële koper van repliek te dienen. De verkoop mislukt.
De tweede gegadigde wordt tijdens de onderhandelingen met gegadigde 1 constant aan het lijntje gehouden. Hoewel het bedrijf van Z perfect zou aansluiten bij de onderneming van gegadigde 2, raakt de aanvankelijk zeer geïnteresseerde koper gefrustreerd door de gang van zaken en haakt af. Een gemiste kans.
Gegadigde 3 wil nog wel, maar de organisatie van dit bedrijf is zwak. De accountant raadt de overname af, maar Z wil de belofte aan zijn vrouw gestand doen. Zonder slag of stoot gaat hij akkoord met het veel lagere bod van gegadigde 3. De accountant schat het verlies aan goodwill op 150.000 euro. Erger is dat het bedrijf een jaar na de overname failliet gaat en zeventig medewerkers, waaronder die van Z, op straat komen te staan.

Een plotseling gedwongen bedrijfsverkoop kan gebeuren, maar loopt vaak verkeerd af. Uit economisch onderzoek blijkt dat minimaal tien tot dertig procent van de MKB-bedrijven dit lot kan overkomen. Zelfs bij een plotselinge verkoop is het van groot belang om het proces zo goed mogelijk voor te bereiden en de kopersmarkt in kaart te brengen. Daarvan profiteert u niet alleen zelf. Ook uw onderneming en medewerkers worden in goede handen achtergelaten. Speciaal voor het in kaart brengen van de kopersmarkt ontwikkelde Menvestment de Kopersgrid®.

top

Wat (ver)koop ik?

Koper A uit Rotterdam is al enige tijd op zoek naar een klein poetsmiddelenbedrijf dat hij aan zijn schoonmaakbedrijf kan toevoegen. Het toeval wil dat het gezonde poetsmiddelenbedrijf van G net een dag in de etalage staat. De transactie gaat echter niet door, omdat G naast de kernactiviteit ook enkele nevenactiviteiten heeft waarop A niet zit te wachten.
Beter zou zijn geweest als G zijn nevenactiviteiten in een aparte vennootschap had ondergebracht. Een gedegen verkoopvoorbereiding brengt bedrijfsactiviteiten en -onderdelen zorgvuldig in kaart, waarmee de beste verkoopstrategie kan worden gekozen.

top

Vergeet uw medewerkers niet!

De heer V is de trotse directeur-eigenaar van een productiebedrijf in zinken emmers. Het bedrijf telt 45 medewerkers. Op 54-jarige leeftijd wil V van zijn vrije tijd gaan genieten en besluit hij zijn bedrijf te verkopen. Helaas lukt het niet om een geschikte koper te vinden. Het managementteam heeft echter lucht gekregen van de verkoopplannen en vraagt zich geërgerd af waarom zij niet zijn gevraagd om het bedrijf over te nemen. Boos stapt het hele managementteam op. V werkt nu nog steeds in zijn bedrijf en heeft zijn zwakke verkoopvoorbereiding zwaar moeten bekopen. Geen verkoop, geen vrije tijd en twee jaar lang een behoorlijke daling van de winst.
De Menvestment-verkoopvoorbereiding ‘niet uitkleden, maar aankleden’ begint minimaal drie jaar van tevoren met de verkenning van de kopersmarkt. De Kopersgrid® (link naar pop-up Kopersgrid) voorkomt dat geschikte partijen over het hoofd worden gezien.

top

Risico’s vermijden

Ondernemer L is al jaren trouwe klant van een grote bank in het noorden van het land. De innovatieve L is 57 jaar en zit vol goede ideeën. Helaas hebben de laatste twee innovaties L alleen maar geld gekost. Zijn bedrijf leidde hierdoor zelfs de laatste twee jaar verlies. L wil zijn bedrijf met hulp van de bank verkopen. De kosten van de verliesgevende innovaties zijn echter niet separaat in de bedrijfsboekhouding opgenomen. Hierdoor maakt het hele bedrijf een slechte indruk en haken twee aanvankelijk geïnteresseerde kopers af.
Een voorgenomen bedrijfsverkoop moet gecontroleerd verlopen. L had beter de risico’s kunnen vermijden door nieuwe innovaties tijdens de laatste twee jaar buiten zijn bedrijf om te doen. Een succesvol idee kan immers altijd nog tijdens of na de verkoop worden ingebracht.

top



Wilt u met vertrouwelijk met ons kennismaken?
Bel ons of vul nu het formulier in.


Interim-managementStrategieBedrijfsverkoopContactHome

© addesign 2011

sitemap