Algemeen en financieel interim-management

Algemeen en financieel interim-management


Algemeen interim-management

Nieuwe bedrijfsontwikkelingen - positief of negatief - vragen om een organisatie die daarmee om kan gaan. Uw medewerkers moeten weten welke rol zij in dit proces spelen: de meerwaarde of het rendement dat zij aan uw onderneming toevoegen. Een heldere organisatiestrategie en goede communicatielijnen zijn hierbij onontbeerlijk. MKB-directeuren en Raden van Bestuur doen een beroep op Menvestment om hen hierbij - op de achtergrond - te ondersteunen. Vaak blijkt dat deze objectieve blik ‘van buitenaf’ hen helpt en stimuleert om tot de juiste inzichten te komen. Een vertrouwd houvast bovendien, gebaseerd op ruime ervaring bij uiteenlopende organisaties in evenzo gedifferentieerde markten. Daarnaast biedt Menvestment concrete ‘producten’ om de bedrijfsvoering inzichtelijk te maken en te kunnen beheersen, zoals de PMED-scan.

Financieel interim-management

Wacht niet te lang met het inschakelen van hulp als uw onderneming er financieel niet goed voorstaat. Tijdig ingrijpen zorgt ervoor dat een reorganisatie nog kan plaatsvinden. De kosten voor interim-management wegen daarbij niet op tegen een dreigend faillissement of gedwongen bedrijfsbeëindiging. Menvestment zorgt voor een duidelijk inzicht in uw cashflow, uw resultaten, voorraden en debiteuren. Eerst wordt de acute nood aangepakt, zonodig met stevige ingrepen. Daarna helpen wij u uw onderneming weer krachtdadig en succesvol op de rit te zetten, zodat u met nieuw elan kunt werken aan meerwaarde en rendement. Via deze weg wisten wij een dreigend faillissement bij een van onze cliënten af te wenden. Een jaar later werd het bedrijf genomineerd tot meest veelbelovende onderneming in hun vakgebied. Klik hier voor deze case. Klik hier om te zien waarom tijdig ingrijpen cruciaal is.

Voor wie en wat?

Menvestment verricht algemeen en/of financieel interim-management voor:

  • Bedrijven die op de rand van een faillissement staan.
  • Bedrijven die financieel achterlopen op de feiten en min of meer stuurloos ronddrijven.
  • Directies die weer op weg willen geholpen naar een rendabele toekomst.

Uitgevoerde projecten:

  • Algemene directievoering bij dienstverlenende ondernemingen, handels- en productiebedrijven.
  • Financieel interim-management bij diverse organisaties: budgetteringen, investerings- en bedrijfsplannen, financiële rapportages.
  • Begeleiding van directies en managementteams tijdens groeifases.

Meer weten?
Bel ons of vul nu het formulier in.


Interim-managementStrategieBedrijfsverkoopContactHome

© addesign 2011

sitemap

Interim-management: een positief verhaal

E-business was hot in de jaren negentig. Het managementbedrijf was gek gemaakt met de gedachte: hoe meer geld wij uitgeven, des te beter straks het rendement. Er liepen tien verschillende e-business en handels- en dienstentrajecten door elkaar. Daarvan bleken er echter uiteindelijk slechts twee rendabel te zijn. De nood was zeer hoog. Reden om Menvestment in te schakelen.
Acuut hebben wij de onrendabele trajecten uit de onderneming gesneden. Onze maatregel was: het bedrijf weer leiden op basis van bedrijfseconomische principes. Dat wil zeggen, zorgen voor een positief resultaat en cashflow genereren. De directie kon zich hierdoor richten op de zaken die rendement en cash brachten, de activiteiten waar ze goed in waren. Ze ontwikkelden nieuwe e-businessconcepten, wisten ondanks de moeilijke tijd waarin ze verkeerden kopers te interesseren voor hun bedrijf en verdienden en passant een prachtige titel: ‘Meest veelbelovende onderneming’. Mede door het door Menvestment geïnitieerde strategisch plan weet de onderneming goed te anticiperen op veranderende omgevingsfactoren. Ze hebben de crisisperiode doorstaan, leveren aan hun klanten prima werk en zijn rendabel!

sluit venster

Interim-management: een negatief verhaal

Een nieuwe cliënt van Menvestment bleek in ernstige problemen te zitten. De kostprijzen waren te hoog, het resultaat bleef achter, de productie per medewerker was veel te laag. Een andere cliënt van Menvestment had deze collega-ondernemer al een half jaar eerder gezegd met ons contact te zoeken. Helaas gebeurde dit toen niet.
De situatie binnen het bedrijf bleek dramatisch. Er was veel te veel personeel, het was chaos op de vloer, en de directeur werkte zich van 's morgens vijf tot 's avonds acht uur uit de naad. Er was paniek in de tent. De cash holde het bedrijf uit.
Een effectieve analyse door Menvestment leidde tot drastische maatregelen. De helft van het personeel werd ontslagen, er kwam een andere samenstelling van het geleverde product, de routes werden volledig omgegooid, minder wagens, minder tijdverlies bij klanten door strakkere afspraken en meer informatie over alle prestaties binnen het bedrijf. Dit hele omvormingsproces werd in slechts 3 weken tijd gerealiseerd.
Het bedrijf is helaas toch ter ziele gegaan. De directeur had al zoveel financiële problemen veroorzaakt bij banken, belastingdienst, gak en personeel, dat voor Menvestment de tijd ontbrak om de onderneming ook financieel te saneren. Het vertrouwen in de directeur-eigenaar was tot het nulpunt gedaald.

sluit venster