Voorbereiding bedrijfsverkoop: vragen en antwoorden over het werkboek


Niet uitkleden, maar aankleden
Vragen en antwoorden over het werkboek
niet uitkleden maar aankleden

Het werkboek ‘niet uitkleden, maar aankleden’ blijkt in een grote behoefte te voorzien. Hieronder leest u een aantal vragen die wij de afgelopen periode regelmatig ontvingen. Staat uw vraag er niet bij, stel deze dan hier.


Gebruik van het boek:

Vraag: Waarom heeft u dit boek geschreven?
Antwoord: Omdat wij in gesprekken met Kamers van Koophandel, banken en accountants(organisaties) hebben vastgesteld dat er voor directeuren/groot-aandeelhouders van bedrijven tot 50 medewerkers geen middelen zijn die hen praktisch op weg helpen bij de voorbereiding van de verkoop van hun bedrijf. Accountants willen best helpen, maar moeten dan een offerte neerleggen waarin drie- tot vierhonderd uren staan vermeld. Accountants stellen vast dat directeuren die kosten vaak onoverzichtelijk vinden. Met dit boek kunnen directeuren veel gerichter uren inhuren (indien nodig).

Vraag: Het werkboek bevat een behoorlijk aantal pagina’s. Aangezien ik een drukbezet persoon ben zie ik erg op tegen de hoeveelheid werk. Waarom is dit boek zo dik?
Antwoord: Dit boek is een werkboek. Stap voor stap leidt het u door het proces van voorbereiding voor de verkoop van uw bedrijf. U zult elk jaar of verdeeld binnen een jaar een aantal opdrachten zelf uitvoeren. De totale hoeveelheid aan werkzaamheden op jaarbasis valt reuze mee.

Vraag: Moet ik het boek ieder jaar ter hand nemen?
Antwoord: Bij voorkeur wel. Dat bevordert de ontwikkeling van uw bedrijf. Doet u dit niet dan voorziet het boek hierin. Het boek kent namelijk de begrippen ‘Basisjaar’, ‘Basisjaar + 1’ en ‘Basisjaar + 2’.

Vraag: U schrijft dat ik me zelfstandig kan voorbereiden op de verkoop. Waarom verwijst u dan toch naar adviseurs?
Antwoord: U bespaart met dit boek ruim 250 adviesuren. Toch kunnen er specifieke vragen zijn waar u zelf niet uitkomt. Enkele adviesuren kunnen u in die gevallen verder helpen.

Vraag: Ben ik door dit boek te kopen verplicht bij Menvestment advies in te winnen?
Antwoord: Nee, wij willen geen concurrent van de adviseurs zijn en streven dit ook niet na. U kiest gewoon uw eigen adviseur. Dit werkboek helpt u zelfstandig op weg. Uiteraard kan Menvestment u adviseren, maar wij zullen u hier niet actief voor gaan benaderen. Bovendien worden uw gegevens vertrouwelijk behandeld en op geen enkele wijze aan derden doorgespeeld.

Vraag: Zijn mijn accountant en mijn adviseur bij de bank bekend met dit werkboek?
Antwoord: Alle accountantskantoren, de banken en de vereniging van Kamers van Koophandel zijn over dit werkboek geïnformeerd. Mochten zij dit niet meer weten, verwijs hen naar dan deze website of laat hen contact met ons opnemen.


Inhoudelijke items:

Vraag: Wat is het verschil tussen ondernemersgoodwill en bedrijfsgoodwill?
Antwoord: Ondernemersgoodwill is bij verkoop vrijwel waardeloos. Belangrijk is van ondernemersgoodwill bedrijfsgoodwill te maken, omdat u uw bedrijf wilt verkopen en niet uzelf. Daarom besteedt het boek hier specifiek aandacht aan in de vorm van de zogenoemde Waardetoren®. (link naar pop-up Waardetoren)

Vraag: Bij het onderdeel ‘Wie is uw koper?’ vraagt u een selectie te maken van potentiële kopers. Hoe kom ik aan die informatie?
Antwoord: Bedrijfsnamen, adressen en bedrijfsgrootten haalt u bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast zijn er diverse databases zoals de Ondernemingsbeurs en ander zakelijke websites, die u op weg kunnen helpen. Hierbij zijn naast de Kamer van Koophandel ook banken, accountants en bedrijvenmakelaars aangesloten. Verder gaan wij er van uit dat u de markt goed kent en ook een goede inschatting kunt maken van mogelijk geïnteresseerde partijen. Dit kunnen bijvoorbeeld uw grootste concurrenten zijn.

Vraag: U beperkt de goodwill tot één berekening. Maar goodwill kan toch op veel meer manieren worden bepaald?
Antwoord: Dat is correct. Wij hebben gekozen voor een benadering die voor iedereen inzichtelijk is. Wij wilden voorkomen dat het werkboek theoretisch wordt. Bespreek daarom uw berekening met uw financiële adviseur, bijvoorbeeld uw bank of accountant.

Vraag: U gaat in het boek uitgebreid in op het achterblijvende personeel. Waarom?
Antwoord: U verkoopt uw bedrijf. Een belangrijk onderdeel van uw bedrijf zijn uw medewerkers. Zij blijven achter. Hoe zelfstandiger het personeel is bij overname, des te groter is de kans dat uw bedrijf door een kopende partij interessant wordt gevonden. Daarnaast verkleint zelfstandig personeel het risico op een faillissement na de verkoop.

Vraag: In het eerste jaar moet ik volgens het boek een berekening maken van de zogenoemde privé-uitgaven na de overname. Waarom?
Antwoord: Het komt maar al te vaak voor dat door de grootte van uw bedrijf (10-50 medewerkers) een bank aan de koper beperkt krediet ter beschikking wil stellen. In de meeste gevallen moet de verkoper een aantal jaren mee financieren. Ook hier geldt: hoe eerder u dit weet, des te sneller u met uw bank een goed plan kunt opstellen. Daardoor vergroot u de aantrekkelijkheid van uw bedrijf.

Vraag: Ik wil contact met andere ondernemers die de verkoop van hun bedrijf volgens deze methode voorbereiden. Misschien kunnen we van elkaar leren of elkaar helpen. Bij wie moet ik zijn?
Antwoord: De verkoop(voorbereiding) is voor iedere directeur-eigenaar vaak een eenzaam proces, omdat elke uitgangssituatie uniek is. Maar mochten er meer ‘niet uitkleden, maar aankleden’ ondernemers zijn die deze wens hebben, dan proberen wij u uiteraard met elkaar in contact te brengen.